Huijarit lähettävät sähköpostia S-pankin nimissä

HUIJAUKSET

Huijarit ovat ottaneet kohteekseen jälleen S-pankin. Asiasta tiedottaa S-pankki itse. Myös poliisiuutisten toimitus on saanut kyseisen huijausviestin.

S-Pankin nimissä on liikkeellä huijaussivustoja, jotka tekeytyvät pankin verkkosivuiksi. Linkki tällaiselle huijaussivustolle saattaa tulla esimerkiksi sähköpostissa, jossa asiakasta pyydetään hoitamaan jokin asia klikkaamalla sähköpostista löytyvää linkkiä.

Muun muassa Poliisiuutisten toimitus on saanut kyseisen huijausviestin.

Poliisiuutisten toimitukseen tuli kyseinen huijausviesti torstaina 14. lokakuuta. Viesti tuli inf0@S-pankki.fi sähköpostiosoitteesta ja viesti kuului näin:

”Hyvä S-pankki asiakas,

Verkkopankissa järjestelmäpäivitysten vuoksi verkkopalvelujen käyttäjien on hyväksyttävä järjestelmäpäivitys kirjautumalla verkkopankkiin alla olevasta linkistä. Kirjaudu

Asiakkaana teidän vastuulla on varmistaa, että käyttämäsi verkkopalvelut ovat vaatimusten muikaisesti päivitetty.

S-pankki suojaa aina tiedot pankkisalaisuutta ja tietosuojaa koskevien lakien, määräysten ja vaatimusten mukaisesti.

Asiakaspalvelumme ottaa teihin yhteyttä seuraavan 24 – 72 tunnin aikana.

Terveisin
S-pankki
Asiakaspalvelu”

S-pankki kehottaa asioiden hoitamiseen joko S-mobiilia tai www.s-pankki.fi.

S-pankki kehottaa, että pankkiasiointi kannattaa hoitaa aina joko S-mobiili-sovelluksella tai kirjautumalla verkkopankkiin kirjoittamalla itse nettiselaimen osoiteriville S-Pankin verkkosivujen osoite www.s-pankki.fi. Omia pankkiasioita hoidetaan aina kirjautuneena S-Pankin tai jonkin toisen pankin verkkopankkitunnuksilla, ei koskaan esimerkiksi klikkaamalla yllättäen sähköpostitse tulevia linkkejä tai lähettämällä tietoja sähköpostilla S-Pankille.

S-pankki julkaisi neljä vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin:
  1. Älä luovuta pankkitunnuksia, korttitietojasi tai muita arkaluontoisia henkilötietoja kenellekään. Viranomaiset ja pankit eivät koskaan pyydä luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi puhelimessa, sähköpostissa, tekstiviestillä, sosiaalisen median kanavissa tai kasvotusten tulemalla käymään kotiovella. S-Pankki ei myöskään koskaan pyydä sinua lähettämään kuvaa tunnuslukutaulukosta tai yllättäen passista.
  2. Jätä vastaamatta epämääräisiltä vaikuttaviin yhteydenottoihin. Älä klikkaa oudolta vaikuttavia linkkejä tai avaa epäilyttävien sähköpostien liitteitä. Jos et ole varma yhteydenoton aitoudesta, niin voit aina etsiä yrityksen tai muun lähettäjän yhteystiedot esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan ja olla yhteydessä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
  3. Kirjaudu S-Pankkiin S-mobiililla tai S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Emme lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät S-Pankin verkkopankin kirjautumissivulle. Emme myöskään koskaan pyydä etäyhteyttä asiakkaidemme tietokoneeseen. Turvallisin tapa kirjautua verkkopankkiin on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi. Älä mene verkkopankkiin käyttämällä hakukonetta.
  4. Ole tarkkana myös verkkokaupassa. Varo liian hyvältä kuulostavia tarjouksia ja pyri varmistumaan verkkokaupan turvallisuudesta. Täältä löydät lisää tietoa turvallisesta maksamisesta verkossa. Maksamalla luottokortilla saat paremman turvan mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Turvallisuushavainnoista ilmoittaminen.

Jos olet saanut huijausviestin sähköpostiisi, voit lähettää saamasi viestin edelleen osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Huomioithan, että lähettämääsi sähköpostiin ei vastata.

Jos olet antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.

Lähteenä: S-pankin verkkosivut